Naamgeving en stukje geschiedenis

Voor het ontstaan van de gemeenten in 1811 bestond het rondgebied van de gemeente Lonneker uit 5 marken, namelijk De Eschmarke (of Esmarke), Driene, Lonneker, Twekkelo en Usselo. Het buitengebied van Enschede aan de zuidoostkant van de stad heeft nog steeds de naam Esmarke. De markescholen werden voor het eerst genoemd tussen de jaren 1726 en 1750. De eerste 'Esmarkerschool' werd in 1726 gesticht en stond eerst aan de Kuipersdijk en vervolgens aan de Knalhutteweg en heeft tot 1962 bestaan. De volgende 'Esmarkerschool' werd in 1927 gesticht in de huidige wijk het Wooldrik en heeft tot 1940 deze naam gevoerd. In de nieuwe wijk de Esmarke was er dus alle reden om de per 1 juni 1997 te stichten openbare school aan de Esmarkelaan de naam 'De Esmarke' te geven.